WYCIECZKA DO ZAMKU I KOPALNI

We wtorek 12 czerwca , mimo deszczowej pogody dzieci z klas 4b , 6c i 7b  z opiekunkami  B.Kalitan, B.Dąbrowską i M. Sobecką- Drozda ,w doskonałych humorach wyjechały na wycieczkę edukacyjno- turystyczną.
  W  planie było zwiedzanie zamku w Toszku , jednego z najciekawszych zabytków , gdzie przybyliśmy koło 10 .Zamek pochodzi z XV wieku, został częściowo zrekonstruowany w połowie wieku XX , a obecnie mieści się w nim toszecka placówka kultury.  Zwiedziliśmy podziemia zamku, jego wieżę i poznaliśmy ciekawe historie dotyczące kolejnych właścicieli i opiekunów zamku w Toszku. Widzieliśmy także wystawę o duchach i potworach , które nawiedzają zamek  i w nim straszą.
Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie zabytkowej kopalni Królowa Luiza w Zabrzu. Obecnie kopalnia nazywana jest sztolnią i jest częścią Muzeum Górnictwa Węglowego . Założono  ją w 1791 roku , jako wyrobisko węgla kamiennego . Przez wiele lat wydobywano tam ten surowiec, a  od 1993 roku udostępniono miejsce do zwiedzania. Ciekawostką było obejrzenie oryginalnej parowej maszyny wyciągowej z 1915 roku , pozwalającej na opuszczanie windy .Wiele wrażeń mieliśmy także z krótkiej przejażdżki wagonikiem po kopalnianych korytarzach.
 Obok wejścia do kopalni znajduje się Park 12 C, który zwiedziliśmy. Jest to przestrzeń edukacyjno- rekreacyjna , gdzie największym powodzeniem cieszył się kamienny labirynt .
  Po wielu atrakcjach edukacyjnych nadszedł czas na część konsumpcyjną , po drodze więc wstąpiliśmy na obiad, a potem ruszyliśmy do Kluczborka. Wycieczka była bardzo interesująca, mieliśmy szczęście trafić na wspaniałych, pełnych poczucia humoru przewodników i na pewno wiele się na niej nauczyliśmy.