Historia szkoły
„Tysiąc szkół na tysiąclecie państwa polskiego”, to zadanie realizowane było w latach 60-tych XX wieku. W powiecie kluczborskim zaplanowano wybudowanie czterech takich szkół. Budowę „tysiąclatki”, czyli Szkoły Podstawowej nr 5 w Kluczborku zaplanowano na rok 1960. Wybrano lokalizację w bezpośrednim sąsiedztwie miejscowego liceum pedagogicznego. Planowano bowiem, że będzie to szkoła praktyk pedagogicznych dla tegoż liceum. Budowę rozpoczęto jednak dopiero w 1965 roku, a ukończono 25 sierpnia 1966, czyli trzy miesiące przed planowanym terminem.
,,Niech ta szkoła stanie się kuźnią wielkich ludzi i gorących patriotów ziemi kluczborskiej”.
Tymi słowami wpisał się do kroniki szkolnej pierwszy kierownik szkoły Aleksander Kulikowski. Jego zastępcą został Stanisław Mazurkiewicz.
Grono nauczycielskie liczyło wówczas 20 osób, a naukę w pierwszym roku szkolnym w 15 oddziałach klasowych rozpoczęło 598 uczniów.
Szkoła Podstawowa nr 5 w Kluczborku otrzymała imię Emilii Plater, bohaterki powstania listopadowego, która patronuje tej placówce do dnia dzisiejszego.
Pierwsze posiedzenie Rady Pedagogicznej odbyło się 24 czerwca 1966 roku. Zapoznano grono ze składem nauczycieli, podano informacje dotyczące obwodu oraz omówiono organizację pracy szkoły i program rozpoczęcia roku szkolnego 1966/1967.
Skład pierwszej Rady Pedagogicznej:
Aleksander Kulikowski – kierownik szkoły
Stanisław Mazurkiewicz – zastępca
1. Janina Buryn
2 .Barbara Dąbrowska
3. Irena Dermin
4. Stanisława Jach
5. Alicja Kędzia
6. Maria Kulikowska
7. Halina Łucewicz
8. Stanisława Fojtar
9. Zofia Galińska
10. Maria Marciniszyn
11. Zofia Ornatowska
12. Stanisława Prochota
13. Andrzej Puchrowicz
14. Józefa Rubisz
15. Zofia Solecka
16. Maria Witkowska
17. Józef Zieliński
18. Maria Kowarzyk
W kolejnych latach liczba uczniów stale rosła. Przybywało również nowych nauczycieli. Taka sytuacja trwała w szkole do początku lat siedemdziesiątych.
W związku z niżem demograficznym zaczęto tworzyć w Polsce szkoły gminne. W powiecie kluczborskim także modernizowano sieć szkolną. W lutym 1973 roku w Kolegium Kuratorium Okręgu Szkolnego Opolskiego w Kluczborku zapadła decyzja o utworzeniu w Szkole Podstawowej nr 5 Zbiorczej Szkoły Gminnej w roku szkolnym 1974/1975. W jej skład weszły wówczas szkoły z Ligoty Górnej, Ligoty Dolnej, Kraskowa i Bogdańczowic. Wcześniej placówka przeznaczona była dla 400 uczniów, a wówczas musiała pomieścić 805 dziewcząt i chłopców. W tej sytuacji wykorzystano wszystkie możliwe sale lekcyjne łącznie z czytelnią i salami świetlicowymi. Na szczęście taki stan rzeczy nie trwał długo – Zbiorcza Szkoła Gminna istniała dwa lata szkolne (1974/1975 – 1975/1976).
Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych nastąpiła rozbudowa miasta Kluczbork.
Nowe osiedla wybudowane wokół szkoły znacznie zwiększyły liczebność uczniów, a tym samym spowodowały konieczność zatrudnienia nowych nauczycieli.
W szkole ponownie zaistniały trudne warunki lokalowe. Uczniowie uczyli się na trzy zmiany. Lekcje zaczynały się godz.7 ²° i trwały do 17 ³°. W latach 1994/1995 liczba uczniów wzrosła, aż do1269, a oddziałów do 51.
Kiedy w roku 1981 w ramach nowego systemu edukacji wprowadzono powszechne wychowanie przedszkolne dla dzieci 6-letnich i trzyletnie nauczanie początkowe, w szkole zaczęły funkcjonować tzw. „klasy zerowe”( 1983-1992 ).
W drugiej połowie lat osiemdziesiątych, ze względu na trudności lokalowe, podjęto decyzję o rozbudowie szkoły. Do chwili ukończenia przedsięwzięcia, korzystano z sal katechetycznych przy kościele pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa
w Kluczborku oraz sal lekcyjnych Zespole Szkól Rolniczych przy ul. Ligonia. Tak było przez dwa lata tj. 1990/1991 i 1991/1992.
Nowy rok szkolny 1992/1993 młodzież i nauczyciele powitali w nowo rozbudowanej szkole. Warunki uczenia się i nauczania uległy radykalnej poprawie, gdyż szkoła wzbogaciła się o nowe sale lekcyjne oraz drugą salę gimnastyczną. W roku szkolnym 1998/99 w wyniku reformy systemu edukacji narodowej, szkoła została podzielona na dwie placówki: sześcioletnią szkołę podstawową i trzyletnie gimnazjum. W ten sposób wróciliśmy do starej bazy lokalowej.
W 2001 roku szkoła wyszła naprzeciw potrzebom środowiska lokalnego i poszerzyła swoja ofertę edukacyjną o oddziały integracyjne. Z tego powodu budynek został pozbawiony częściowo barier architektonicznych i dostosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych. W roku szkolnym 2006/2007 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku obchodziła jubileusz, a mianowicie 40 lat swego istnienia, w tym 5 lat integracji.
Z tej okazji uroczyście obchodzono Dzień Edukacji Narodowej. Obchody 40-lecia rozpoczęły się mszą świętą w kościele pod wezwaniem NSPJ, a następnie w Sali Publicznego Gimnazjum nr 5 odbyła się akademia i wręczenie nagród dla najlepszych dyrektorów i pedagogów w gminie. W uroczystości udział wzięli dyrektorzy szkoły, obecni i dawni oraz przedstawiciele władz miasta, gminy, oświaty i związków zawodowych.
Funkcję dyrektorów szkoły pełnili:
1.Kier. Aleksander Kulikowski 1966/1967 – 1973/1974
Z-cy: Stanisław Mazurkiewicz 1966/1967 – 1969/1970
Andrzej Puchrowicz 1970/1971 – 1973/1974
2. Dyr. Irena Kielar 1973/1974 - 1991/1992
Dyr. Szkóły Gminnej 1974/1975 - 1975/1976
Z-cy: Andrzej Puchrowicz 1974/1975 – 1977/1978
Irena Cheńska 1974/1975 – 1992/1993
Grażyna Golińska 1984/1985 – 1992/1993
Alina Czekańska ( pełniąca obowiązki z-cy ) 1991/1992
Jerzy Michniewicz ( pełniący obowiązki z-cy ) 1991/1992
3.Dyr. Tadeusz Michałkiewicz 1992/1993 - 1996/1997
Z-ca: Lidia Bogucka - Lukas 1992/1993 - 1996/1997
Alina Czekańska 1992/1993 - 1993/1994
Anna Grażyna Kupińska 1993/1994 - 1995/1996
Lucyna Zalcman 1994/1995 – 1995/1996
Bożena Dąbrowska 1996/1997
4.Dyr. Roman Kamiński 1997/1998
Z-ca: Janina Szott 1997/1998
Marek Tobiasz 1997/1998
5. Dyr. Marek Tobiasz 1998/1999 – nadal
Z-ca: Janina Szott 1998/1999 – 2001/2002
Jolanta Kielar 1998/1999 – nadal
Obecnie w budynku szkoły mieści się19 sal lekcyjnych wyposażonych w odpowiednio dobrany zestaw środków dydaktycznych. Do celów edukacyjnych wykorzystywane są m. in. magnetofony, odtwarzacze video, DVD, rzutniki pisma, tablice multimedialne.
Ze względu na ich mobilność są one również wykorzystywane przy realizacji różnych uroczystości, spotkań i projektów realizowanych na sali gimnastycznej.
Zajęcia komputerowe dla uczniów prowadzone są w 2 pracowniach, w których odpowiednio jest 9 i 14 stanowisk do samodzielnej pracy z urządzeniem. Szkoła jest w pełni skomputeryzowana. Ponadto do dyspozycji uczniów i nauczycieli są kserokopiarki, drukarki i komputery, które znajdują się w salach dla klas integracyjnych, bibliotece, gabinecie pedagoga, sekretariacie i pokoju nauczycielskim. Część urządzeń obsługuje administrację szkoły. Nauczyciele na bieżąco korzystają z dostępu do platformy edukacyjnej opolskiej e-szkoły. Na terenie budynku, zwłaszcza korytarzach i przed wejściem działa monitoring.
Wygospodarowano i urządzono pomieszczenia przewidziane do pracy indywidualnej i z małymi grupami uczniów. Takich salek jest na terenie szkoły 4, z czego najatrakcyjniejsze z nich to wspólny gabinet pedagoga szkolnego i psychologa oraz logopedów. Ten ostatni poza tradycyjnym wyposażeniem posiada m.in. od 2007 r. sprzęt do treningu audio -psycho - lingwistycznego, lustra, materace itp.
W związku ze zmianami wprowadzonymi przez MEN od roku szkolnego 2014/2015 na terenie szkoły działają 2 świetlice szkolne: dla uczniów klas I oraz uczniów starszych. Opiece pozalekcyjnej powierzonych jest 80 dzieci młodszych i 119 starszych. Z tego 45 jest dowożonych i odwożonych ze szkoły do Smard i Unieszowa.
13 uczniów niepełnosprawnych naszej szkoły oraz PS nr 6 i Przedszkola nr 2 w Kluczborku objętych jest opieką podczas dowozów indywidualnych na terenie miasta i gminy.
W bibliotece szkolnej uczniowie i nauczyciele maja do dyspozycji bogaty księgozbiór, w tym wiele pozycji encyklopedycznych, także multimedialnych. Cała zawartość katalogów bibliotecznych od roku 2015 jest całkowicie skomputeryzowana, co zdecydowanie poprawiło obsługę czytelników. Księgozbiór powiększa się każdego roku poprzez udział w różnych akcjach, programach i projektach oraz konieczność dokonania zakupów wymaganych aktualizacją podstawy programowej i nowościami na rynku wydawniczym, a także zainteresowaniami samych uczniów. Te ostatnie uczniowie mogą rozwijać, korzystając
z dostępu do 4 stanowisk komputerów i drukarek.
Aby poprawić warunki nauki uczniom niepełnosprawnym na trenie szkoły w latach 2006 – 15 wykonano wspólny podjazd do stołówki, biblioteki, sali komputerowej oraz gabinetu pedagogiczno-psychologicznego. Przeprowadzono modernizację boiska szkolnego i windy na zewnątrz budynku. Z pomocą środków Unii Europejskiej wykonano plac zabaw
z odpowiednimi urządzeniami dostępny również dla lokalnej społeczności.
Na terenie szkoły znajduje się sala gimnastyczna z odpowiednim zapleczem: szatniami dla dziewczynek i chłopców, magazynem sprzętu i pomieszczeniem socjalnym dla nauczycieli. Zajęcia wychowania fizycznego realizowane są również
na kluczborskiej pływalni oraz w sali zajęć korekcyjnych oddanej do użytku w roku 2012. Jej wyposażenie
w specjalistyczny sprzęt do rehabilitacji było możliwe dzięki funduszom uzyskanym od sponsorów oraz pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Powstanie tego pomieszczenia spowodowane było koniecznością prowadzenia zajęć korekcyjnych dla wymagających tego uczniów.
Grono pedagogiczne PSP nr 5 z OI w Kluczborku w roku 2016 liczy 58 osób. Spośród nich 30 to nauczyciele dyplomowani, 15 – mianowani, 11 – kontraktowi i 2 stażystów. Wielu spośród grona posiada uprawnienia do nauczania kilku przedmiotów
i stale podnosi swoje kwalifikacje oraz uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Efektem tego są dodatkowe specjalizacje, np. 5 z logopedii, 15 - oligofrenopedagogiki, 10 terapii pedagogicznej, 3 gimnastyki korekcyjnej i 1 z rehabilitacji. Część nauczycieli to absolwenci tej szkoły, w której obecnie uczą.
Obecnie w szkole uczy się 453 osoby w 18 oddziałach Wśród nich są uczniowie dojeżdżający ze Smard, Unieszowa.
W porównaniu do lat ubiegłych jest to najniższa ilość uczniów w historii szkoły, co jest wynikiem niżu demograficznego. Wcześniej liczebność uczniów kształtowała się w granicach 600 – 700 osób do roku 1983, a następnie 800 – 1270 do połowy lat dziewięćdziesiątych. Później ilość uczniów systematycznie spadała, aż osiągnęła obecny poziom.