Tydzień Tabliczki Mnożenia w szkole – 2019r.

     Nasza szkoła – Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku przystąpiła po raz trzeci do akcji edukacyjnej Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia 2019 (w tym roku był 4 października) organizowanej przez wmtday.org. Aby  przygotować się do ŚDTM zorganizowaliśmy w szkole „Tydzień Tabliczki Mnożenia” od 30 września do 4 października – w tym czasie uczniowie aktywnie przypominali sobie tabliczkę mnożenia w formie zabaw i gier na lekcjach i przygotowywali się do zdania egzaminu z tabliczki w dniu ŚDTM.
Od poniedziałku 30. 09.19r. do czwartku 4.10.19r. były przeprowadzane różne zabawy utrwalające tabliczkę mnożenia. 

    Na terenie całej szkoły rozwieszaliśmy kartki z „Hasłami dnia” (na każdy dzień inne hasło i odzew). Z klasy szóstej i siódmej powołaliśmy 12 par asystentów, którzy podczas długich przerw w ciągu dnia, na korytarzach szkoły zadawali chętnym uczniom pytania z hasłami, a uczniowie musieli podać właściwe hasło i odzew, za poprawną odpowiedź uczeń otrzymał kartkę z „Sówką” z podpisem asystenta i datą. Asystenci mieli identyfikatory.

Ponieważ ŚDTM 2019 był pod hasłem „ Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają” do zabaw zostali włączeni nauczyciele, rodzice, dziadkowie, starsze rodzeństwo, opiekunowie prawni. Patrole matematyczne sprawdzały także znajomość tabliczki mnożenia wśród rodziców i pracowników szkoły. Asystenci stwierdzili, że dorośli perfekcyjnie znają tabliczkę mnożenia.

Po czterech dniach, po zebraniu na kartce „Sówce” pięciu podpisów uczeń otrzymał ocenę bardzo dobrą z matematyki.
Oprócz haseł na terenie szkoły były wywieszone kartki ze sprytnymi sposobami obliczania mnożenia w pamięci, cała szkoła mogła korzystać z tej lektury (zauważyliśmy również zainteresowanie pracowników szkoły i rodziców). 

4.10.19r. został przeprowadzony egzamin z tabliczki mnożenia w klasach 3 – 8, klasy 3 – 6 w zakresie 100, a 7,8 trudniejsze przykłady. Uczeń wybierał los z 5 przypadkami mnożenia i dzielenia, gdy poprawnie rozwiązał w czasie 3 minut to zdobył tytuł EKSPERTA TABLICZKI  MNOŻENIA, otrzymał certyfikat i ocenę bardzo dobrą z matematyki. W przypadku jednej pomyłki, egzamin był niezdany. Egzamin dla klas 7 i 8 trwał 6 minut, gdyż były trudniejsze przykłady.

Egzaminatorami tabliczki mnożenia w szkole byli uczniowie – asystenci, przeprowadzili egzamin w klasach od trzecich do ósmych szkoły, pod okiem nauczycieli. Była to wielka frajda dla egzaminatorów, również pomagali organizatorom w sprawdzaniu wyników egzaminu tabliczki mnożenia. Tylko 34% uczniów szkoły zdało egzamin i otrzymało certyfikat. Spora grupa dzieci nie ma opanowanej tabliczki mnożenia, a szczególnie dzielenia, na ogół dzieci wiedzą ile jest 8 * 6, ale nie wiedzą ile jest 48 : 6. Na taki wynik miał też wpływ egzamin w klasach 7 i 8, gdzie uczniowie musieli pomagać sobie działaniami pisemnymi, które też nie są opanowane przez wszystkich uczniów. Mamy wniosek: trzeba ćwiczyć tabliczkę mnożenia na różne sposoby w szkole i w domu. Zachęcamy rodziców i opiekunów do utrwalania tabliczki mnożenia z dziećmi np. poprzez zabawę, jej znajomość ułatwi dzieciom edukację matematyczną.

W czasie całego tygodnia nauczyciele na lekcjach matematyki rozwiązywali łamigłówki z tabliczki mnożenia, uczniowie układali rymowanki z rysunkami pomagające zapamiętać wyniki z tabliczki, a najciekawsze były rozwieszone w szkole. Na szczególne wyróżnienie zasłużył Jan Dybka z kl. 5b, Nicola Strzelczyk z kl.4a, Igor Teodorowski kl. 5a. Wszystkie dzieci, które wzięły udział w konkursie na rymowankę z tabliczki mnożenia zostały wyróżnione i nagrodzone dyplomem.

Zorganizowanie „Tygodnia Tabliczki Mnożenia” było atrakcyjnym wydarzeniem w szkole (ciekawe gazetki w holach szkoły) i dało wiele efektów: utrwalenie tabliczki mnożenia i dzielenia, naukę przez  zabawę, niezapomniane emocje, włączenie do zabawy dorosłych.

Akcję w szkole przeprowadziły nauczycielki matematyki: Zofia Dziaczuk i Jolanta Klos, Alicja Marciniak wykonała gazetki.

drukuj
powrót